Den første gang er afgørende for din gentagelse

Den første gang er vigtig – både når det gælder træning og sex efter fødslen. 

Den første gang, ved vores førstehåndsindtryk, det er dér, vi sætter graden af lyst og motivation med +/- fortegn.

Var din første træning umenneskelig hård eller den første sex (efter fødslen) meget smertefuld? Er det meget forståeligt og naturligt, at du ikke har lyst til at gøre det igen.

Lyst er vores benzin

Vi mennesker er drevet af lyst og lykke. Lystfølelsen giver os lyst til mere af det, vi har det godt med/finder lykke ved. Hvad end det er mad, sex, oplevelser, aktiviteter og meget andet.

Lyst højner motivation.

Sænk barren, Mor

Humlen til at få en positiv første-gangs oplevelse er ved at sænke barren ved start, hvis det skal lykkes for dig. Sænk den så lavt ved start, at det er føles nemt! Du vil få fornemmelsen af mestring og mærke overskud, det giver dig succesfølelsen. Dét kick får du lyst til igen.

At sætte barren realistisk kan være vanskeligt, og hvis du har en historik med at skyde over mål, så vil du med garanti få noget ud af at læse den kommende tekst.

Vanedannelse

Hvis du bevæger dig i babysteps fremad mod det, du gerne vil (ikke stilstand, men gradvist øger), vil du faktisk kunne have denne oplevelse hele vejen hen til målet. Det fantastiske ved denne tilgang er, at hvis vi er gode til noget, bliver vi ofte ved med det.

Den positive følelse du får i kroppen, vil fodre din hjerne med, at det var godt, “det skal jeg igen”, og du får lyst til mere. Vaner bliver forplantet lige præcis her – når det føles godt, og du bliver stolt af dig selv.

Hvis du derimod starter med at presse citronen max, vil din oplevelse af succes være markant mindre. Hvis du latent siger/tænker ‘nej’ i stedet for ‘ja’ til dig selv, så bliver det forestående sværere at påbegynde og gennemføre.

Lur mig om du ikke vil opleve, at der på mystisk vis efterfølgende er kommet bly i dine træningssko, at det regner, at det er fordi x,y,z.

Det handler om din oplevelse og tilpasning til dig. Det er uhensigtsmæssigt at gå fra 0-100% i et træningsprogram, det samme gør sig gældende ved sex efter fødslen, fra 0-100% penis (alt er jo relativt ;)), hvis man vil øge sandsynligheden for en god oplevelse.

Forberedelse er nøglen.

Som med fødselsforberedelse, så kan forberedelse til sex efter fødslen samt forberedelse på træning også en hel masse. Fødsel, sex eller træning uden forberedelse kan jo sagtens lade sig gøre. Men succesraten for at det bliver en nydelsesfuld og god oplevelse, du vil have lyst til at gentage, er mindre end hvis du har forberedt dig.

Hvorfor?

Det hele starter altid med planlægningen

Om du skal lave en lækker middagsmenu eller du skal træne.

Har du nogensinde tænkt over, hvordan ambitiøse idrætsudøvere får trænet så meget? Udover deres kærlighed/lyst til deres træning, så er alt deres træning planlagt på forhånd. For træningen og vejen til målet bliver lettere, det er kompasset og holdepunktet på de dårlige dage. Du kan slå hjernen fra, uden at skulle tage stilling eller træffe beslutninger. Du skal bare holde dig til din konkrete plan.

Forberedelsen og den konkrete plan du har (fået) lagt, er forhåbentlig givende og nærende, så din rutine kan blive vanedannende.

Lykken er ikke destinationen, men en måde at rejse på”. Det er oplevelsen, der er vigtig.

Er oplevelsen god, vil du formentlig gøre det igen og igen = højere motivation giver mere lyst som kan fører til en livsbekræftende, positiv vane for dig

Kan du se målet, men er du i tvivl om, hvor du skal sætte barren?

Så kan jeg hjælpe dig. Kontakt mig via vores kontaktformular her på hjemmeside, og jeg vil ringe dig op.

Der er ingen kilder at vise
Del denne artikel
Andre interessante artikler
Forrige
Næste

Hejsa! Vi er lige her 😊
Har du spørgsmål eller er du klar til at aftale et møde? Så skriv til os via formularen herunder.