Din perfektionisme begrænser dig – Del 1

Det kan virke overvældende at springe ud i en livsstilsændring. På den ene side har man en masse mål, men på den anden side kommer skole-hjem samtaler, en deadline på arbejdet, familiefødselsdage eller en sommerhustur med vennerne. At ændre den hverdag vi lever i kan være skræmmende, da den måske i forvejen er fyldt op.

Vi vil gerne gøre alting perfekt, men i vores arbejde mod perfektion, taber vi måske det hele på vejen. I dette blogindlæg vil jeg gennemgå vigtige og måske endda essentielle tilgange, som er relevante for at se resultater. Formålet er, at du skulle kunne forbinde hverdagslivet med en ny livsstilsændring og forhåbentlig få dig til at overveje styrken i middelmådighed.

Vedholdenhed

Når det kommer til livsstilsændringer, er vedholdenhed det, som er mest relevante. Den bedste kostplan, eller det bedste træningsprogram er intet værd, hvis det “dør ud”, før målene bliver opnået.

Men måske behøver træningen eller kost tilgangen ikke være den bedste, men blot være bedre end det dårligste? Som i dette tilfælde vil være at gøre ingenting. Lidt som det kendte udtryk siger:

Når du løber fra en bjørn, behøver du ikke være den hurtigste. Du skal bare være hurtigere end den langsomste.”

Det er ikke unormalt at tænke, hvad kan jeg bedst gøre for at tabe mig, øge muskelmasse, blive stærkere, løbe hurtigere eller noget femte. Derefter sætter vi måske urealistiske løsninger op, som i højere grad ligner et ønske eller ideal fremfor en egentlig plan. Jeg mener, at vi i højere grad bør stille os selv spørgsmålet: “hvad kan jeg gøre hver evig eneste dag i resten af mit liv?”.

Det er en anden måde at skulle anskue en livsstilsændring på. For måske kan du tage 100 armbøjninger, løbe 10 km eller “dræbe” dig selv på en assault bike, men kan du gøre det hver evig eneste dag? Selv de dage hvor livet rammer med de skolehjemsamtaler, den deadline på arbejdet eller den sommerhustur med vennerne?

Det kan derfor være langt mere opnåeligt og gunstigt at lave små livsstilsændringer, frem for store. Eksempler heraf kan være:

  • Spise 1 stykke frugt ved hver måltid
  • Spise min. 500 gram grøntsager om dagen
  • Gå en halv time tidligere i seng

Dette er måske det sværeste at opnå. For selvom handlingerne i sig selv er små, kan de kræve meget af en at holde fast i. Vedholdenheden i selv de mindste handlinger, kan være den største udfordring at overkomme i sin livsstilsændring. Resultater skal nemlig nok komme, så længe vedholdenheden er der. Mere om det i næste blog.

Der er ingen kilder at vise
Del denne artikel
Andre interessante artikler
Forrige
Næste

Hejsa! Vi er lige her 😊
Har du spørgsmål eller er du klar til at aftale et møde? Så skriv til os via formularen herunder.