Syre-base kost – Fup eller fakta? 

Hvad er syre-base kost?

Præmissen bag en syre-base kost handler om at gøre kroppen “sundere” ved at “skabe balance i kroppens PH-værdi”. Måden hvorpå dettes gøres er ved at alle fødevarer opdeles i grupper af enten basiske fødevarer eller syreholdige fødevarer. Herefter skal man spise flere af de basiske fødevare og færre af de syreholdige.

Undervejs i diæten skal man med nogle test-strips måle pH-værdien af ens urin og følge udviklingen, i det man ændrer i sin kost.
Kosten ændre pH-værdien og man kan dermed “retter op i sin balance” og skabe et sundere jeg. 

Tilhængere af syre-base tilgangen mener at ubalancen i pH-værdien, sker fordi man spiser for syreholdig kost. En af de største fortalere inden for syre-base kost i Danmark sidestiller, at opretholde den rette pH-værdi på 7,365 med at være lige så vigtigt, som at opretholde en kropstemperatur på 37 grader og opretholdelsen af den rette pH-værdi sker gennem kosten. Selvom en balance i både pH-værdi og kropstemperatur er essentiel, så er det en fejslutning at sige det kan reguleres med kost – men det kommer vi til!

“For at lykkes” med denne balance, så siges det værende vigtig at man forstår nogle principper inden for syre-base kost:

  • Basiske fødevarer er gode og sunde, og bidrager til en positiv balance
  • Syreholdige fødevarer er dårlige/gifte, og bidrager til en negativ balance
  • ⅔ eller 80% (afhængigt af hvilken tilhænger man spørger) af ens kost skal bestå af basiske fødevarer
  • Basiske fødevare er fx: Frugt, grøntsager, syrnede mejeriprodukter, mandler
  • Syreholdige fødevare er fx: Alt kød uanset om 4, 2 eller ingen ben, kornprodukter, andre mejeriprodukter og “selvfølgelig” slik, is, chokolade og pizza


Men holder den præmis rent faktisk?

Det eneste der forekommer troværdigt i det ovenstående er det faktum at en nogenlunde stabil pH-værdi er lige så vitalt, som en nogenlunde stabil kropstemperatur.
Vores kropstemeraput kan svinge med 1-2 grader uden det betyder alverden, og vores pH-værdi kan ligeledes svinge med 0,10 pH.

Fordi ligesom med regulering af kropstemperatur, så er det (heldigvis) nærmest umuligt for os at påvirke blodets Ph-værdi via den kost vi spiser.
Ingen videnskabelige studier kan påvise dette og det er der en god biologisk grund til.

Vores kroppe er evolutionært tilpasningsdygtige. Vi har nemlig et buffer-system, der gør os i stand til at opretholde blodets ph-værdi fuldstændigt inden for de 0,10 pH,
og det system er meget velreguleret. Medmindre du er alvorligt syg eller mangler et af nedenstående organer, så behøver du ikke bekymrer dig om det 🙂 

Men når nu folk reelt tester og ser en forskel i deres urins pH-værdi, så må kosten vel virke?
Ja men ikke som de tror. Urinens pH-værdi er nemlig ikke en afspejling af kroppens pH værdi.
Udover den væske som vi tisser ud, så består urinen af affaldsstoffer fra bl.a. nyrerne og lever og det er dette, som skaber urinens pH-værdi.

Så hvis din urin viser sig mere sur efter du har spist syreholdigt, betyder det du har velfungerende organer. Din mavesæk, nyre og lever er designet til at få udskilt uønskede stoffer og få dem ud af kroppen via urinen.

Derudover er det underordnet om du spiser basiske eller syreholdige fødevarer fordi når måltidet rammer mavesækken og dermed mavesyren, så bliver selv de mest basiske fødevarer syreholdige. De syreholdige fødevarer bliver derefter sendt videre i tarmen, hvor det så bliver optaget. Det betyder at uanset hvad vi stopper i munden, så er det omdannet til noget syreholdigt inden vi optager det.

Ved at give dig indblik i hvordan kroppen reelt selv omdanner alle fødevarer til syreholdige fødevarer og den måde hvorpå syre-base-tilhængere tester deres resultater,
faktisk ikke er valid, så håber vi at det kan hjælpe dig til at træffe et bedre valg for dig og din sundhed.

Men betyder så at det er lige meget med at spise de basiske fødevare? Nej bestemt ikke. Deres begrundelse holder bare ikke stik.
Sundhedsstyrelsen anbefaler også at spise
mere grønt og mindre animalsk, da det er videnskabeligt veldokumenteret, at det især er fedtindholdet i for store mængder fra animalske produkter, der har en negativ indvirkning når det gælder hjertekarsygdomme.
Men det handler om fedtindhold og sammensætning af vegetabilsk vs animalsk. – og dermed
Ikke syre-base balancen.

Hvorfor er denne mytepunktering relevant?

En frygtbaseret, pseudovidenskabelig madtrend som syre-base kost kan give et forskruet forhold til mad og forringe livskvaliteten.
Fordi budskabet bag kost-tilgangen er, at give vores fødevare en magt, sætte dem i kategori som ‘gode og dårlige’.
Den giver oplagt anledning til skyld og skam forbundet med fødevarer og ikke mindst overfokusering på mad, der
kan blive sygelig. 

For mennesker der enten ønsker at tabe sig eller blot leve sundere, betyder dette at de skal leve efter endnu flere madregler end de formentlig har i forvejen.

Det kan give (endnu mere) madstress, samt gøre det endnu sværere og mere besværligt at tabe sig (hvis dette er ønsket).

Til ingen verdens nytte.

PS

En kærlig reminder om at enhver kostretnings religion går ind under ‘helse-diæt industrien’, som er en KÆMPE penge industri der gerne vil sælge dig noget.
Det kan være alt fra bøger, produkter til retreats og foredrag!
Ofte har disse pseudovidenskabelige kostretninger det med at tage en lille detalje og fremhæve det til noget stort og som værende det mest vigtigste for sin sundhed.



Der er ingen kilder at vise
Del denne artikel
Andre interessante artikler
Forrige
Næste

Hejsa! Vi er lige her 😊
Har du spørgsmål eller er du klar til at aftale et møde? Så skriv til os via formularen herunder.