Muskelopbygning

Med optimal træning, passende mængde mad og en god portion tålmodighed kommer du langt!

Muskelopbygning

Med optimal træning, passende mængde mad og en god portion tålmodighed kommer du langt!

Når “begynder-gains” får en ende

De fleste vil opleve, at det øjeblik de går ind i et træningscenter og rører ved en håndvægt, vil deres styrke eller muskelmasse stige ret meget i starten! Den periode  bliver populært kaldt for “begynder-gains” og det er fantastisk mens det står på, men det varer ikke ved, desværre… 

Når vi træner, så tvinger vi vores krop til at skulle tilpasse sig den stimuli, som den bliver udsat for. Denne cyklus fortsætter så længe vi bliver ved med at udsætte kroppen for en stimuli, som den ikke er vant til. Ændringen er, at vi ofte bliver stærkere eller større. Rigtig mange er opmærksomme på dette og ender med at tilføje mere og mere, og til sidst sker der ikke mere  – hvad gik galt? 

Det er svært at sige med sikkerhed. Et kvalificeret bud kunne være at træningsmængden er ved at være over den mængde som kroppen kan håndtere, men hvad gør man så? Her skal man rette fokus på kvaliteten af det man laver, samt hvor hårdt man så går til stålet, når man er i gang.

Kunderne siger…

Kvalitet fremfor kvantitet

Langt de fleste vil opleve, at der ikke skal samme store træningsmængde (volumen) til som der skulle tidligere, når de først lærer at træne med kvalitet og effektivt. Du tænker måske at du træner med rigtig høj kvalitet i forvejen, med lad mig komme med et par perspektiver, som måske kan give dig en aha oplevelse. Og hold nu fast fordi det bliver lidt nørdet!:

Træning af øvre bryst:

Rigtige mange mænd henvender sig med en undren over hvordan de bedre kan træne den øvre del af brystet. Når vi lavet en brystpress øvelse, så kan vi ikke undgå at aktivere hele vores brystmuskulatur. Men når det så er sagt, så findes der måder hvorpå man kan ramme/bruge den øvre del af brystet mere optimalt. 

Har man har et kendskab til anatomien af musklen, og dermed forstår hvordan de øvre fibre fra brystmuskulaturen løber, vil man i højere grad kunne, stimulere korrekt for maksimal udbytte.

Tager vi eksemplet ude til højre, hvor min klient Jacob flot udfører et pres, har vi placeret hans overarm i fibrenes retning, og ved at hæve ryglænet til mellem 30-60 grader, vil vi lægge større vægt på at de ønskede muskelfibre skal gøre arbejdet. 

Rigtig mange bænker med albuerne lige ud fra skulderne, hvilket ikke er forkert. Det er bare mindre optimalt, hvis ønsket fx er øvre bryst.

barbelltreatment.dk

Træning af ballerne:

Tager vi derimod et eksempel, som mange kvinder henvender sig med, så kan det handle om træning af ballerne. Rigtig mange kvinder lave en hulens masse kickbacks i kablerne ved mange gentagelser i jagten på slankere muskler. Det er dog ikke den rette tilgang. Der er brug for tung træning i store basisøvelser, men hvad skal man vælge? 

Forhåbentligt ved du godt hvilke øvelser der bruges til at træne din bagkæde. Det kan være dødløft varianter, glute bridge, goodmornings, squats osv. Men ud fra hvilke kriterier skal man vælge? Når man ser på bevægelser, så har de en styrkekurve, hvor forskellige øvelser kan være udfordrende i hver deres del af denne kurve. 

I forhold til ekstension af hoften, som jo er den bevægelse ballemuskulaturen kan lave, så er det vigtigt at finde øvelser der sammenlagt udfordrer hele styrkekurven – der findes nemlig ikke én øvelser for nogle muskler, som udfordrer hele kurven. Her er eksempler med vores klienter i øvelser samt hvor de er hårdest i styrkekurven: 

Tilsammen danner de en komplet træning af ballen og sætter man dem i et program sammen med squat/lunge øvelser, så er man rigtig godt på vej. Så er spørgsmålet bare om doseringen 😉

Når man har alle træningsværktøjer – hvad så?

At kunne træne med god teknik er i vores perspektiv helt essentiel.
Men selv når dette er på plads, og man sørger for at få tilstrækkelig at spise, så kræver det stadig en del tålmodighed.

At bygge større muskler tager tid, ofte kan det faktisk være en fordel at fokusere på noget mere målbart, som eksempelvis at blive stærkere.
Men med tiden, når kost og træning er på plads, så skal det nok komme.

Har man derimod ikke styr på det, så risikerer man at spilde sin tid gevaldigt.

Kender du måske allerede de gode råd, men synes alligevel at det er lidt spændende det vi har at sige? Så er jeg sikker på vi kan lære dig nogle tricks du med garanti ikke kender. Hvis ikke om øvelsesvalg, så om korrekt dosering over tid, da det er hvad vi er specialister i. .

Forløbet egner sig især til dig, som er nysgerrig på, hvad det vil sige at “træne ordentligt” og få mest muligt ud af din tid.

Opbygning af dit forløb

Hvis du vil vide mere om rammerne for hvordan dit forløb er bygget op, eller vil du kende de 7 største fordele ved at vælge en personlig træner der også er uddannet fysioterapeut, så læs med her

Find og følg os her hvor vi deler ud af masser af gode råd og tips

“Det handler om kvalitet

og effektivitet”

“Det handler om 

kvalitet og effektivitet”

Skal vi kontakte dig?

Skal vi kontakte dig?

© barbelltreatment.dk – all rights reserved